ESC 2011

Hade inte tänkt recensera direkt, men jag tycker en massa saker och måste få ur mig det känner jag. Och eftersom Dennis inte är särskilt intresserad av att titta så får jag väl skriva lite här ;)


1 Finland - Söt trallvänlig låt, men han sjöng ju inte så värst..

2 Bosnien - Ingen låt kommer minnas, men gubben verkar ju charmig.

3 Danmark - Hej Sing for me-kopia! Det gick ju sjunga den i hela refrängen.. Tråkigt när det är så likt en annan låt, men trallvänligt iaf.

4 Litauen - Rätt fint faktiskt, jag är ju svag för piano, stråk och sång. Men kanske lite väl musikal/Disney för den här tävlingen..

5 Ungern - Lite skum låt, känns som ett hopplock av massa olika, men bra refräng! Den fastnar! Och hon sjunger ju riktigt bra!

6 Irland - Ahh, helt galna tvillingar. Jag gillade inte låten alls, tyckte den var skum.

7 Sverige - Nja. Alltså, han hittade ju inte ens tonarten i refrängen. Show och energi visst, men sångrösten håller inte i min värld.

8 Estland - Kändes lite Alice i underlandet-skumt. Ingen hitlåt dock.

9 Grekland - Jättefult med rapparen i verserna, men refrängen är ju grym!

10 Ryssland - Minns typ bara att de sa nåt om nån Gaga-producent. Men låten fastnade inte.

11 Frankrike - Bra sångare! Och jättefin bakgrund! Men låten minns jag inte.

12 talien - Jazzigt och härlig röst! Särskilt när han tar i så den nästan spricker, I like!

13 Schweiz - Påminde mycket om I'm yours med kompet i början, är väl ukulelen. Och lite Bubbly hör jag också. Mysigt somrig iaf :)

14 Storbritannien - Oj, Blue var längesen. Lite högstadie-flashback :P Catchy, men varför den höga tonarten? Han får ju skrika stackarn!

15 Moldavien - Hahaha, helt galet. Och kommentatorn hade helt rätt i att det låter som de sjunger souvlaki istället för so lucky :)

16 Tyskland - Förra årets vinnare som sjunger i år igen. Men den här låten är inte lika bra, i alla fall inte när man hör den en gång såhär. Känns som man måste lyssna på den flera gånger för att den ska bli bra.

17 Rumänien - Haha, Eloise var det första jag tänkte! Inte för att melodin är lik, men det går ju sjunga Eloise nästan hela låten till det kompet. Låten är inte lika bra som Eloise dock :P

18 Österrike - Modigt att börja acapella! En typisk powerballad, precis en sån som Malta skulle ha haft med ifall de hade varit med :P Och höjning + gospelkör! Det gillas såklart ;)

19 Azerbajdzjan - Såg ett halvt införprogram förut och då var den här med. Och den fastnade redan då. Refrängen är riktigt snygg och det känns modernt! Kul att det är massa svenskar inblandade också :)

20 Slovenien - Påminner om Christina Aguilera. Hon sjunger riktigt bra, rätt bra låt också faktiskt!

21 Island - Fin gest att sjunga istället för sin vän som dog någon vecka innan han skulle tävla. Men låten är ju för lik Can't smile without you eller vad den kan heta.

22 Spanien - Somrigt och trallvänligt. Men tråkigt. Och det känns som låten är jättelång, den tar ju aldrig slut!

23 Ukraina - Duktig sångerska, men inte så spännande låt. Däremot riktigt häftigt med sandkonstnären som gör massa snygga bilder med sina händer och sand under låten!

24 Serbien - Oh, lite Motown är ju aldrig fel! Det här gillar jag! Synd bara att hon inte sjunger på engelska, svårt att sjunga med när man inte förstår texten. Söt lite Twiggy-aktig tjej :)

25 Georgien - Känns lite Linkin Park fast med en tjej som sjunger/halvskriker. Och har riktigt ful klänning, haha.

Som sammanfattning tycker jag att det var ovanligt lite att skämmas över, haha. Brukar tycka att det är så sjukt mycket dåligt, men i år var det mesta helt okej! Mina faroviter är nog Azerbadzjan (lika svårt att stava varje gång :P), Ungern och Serbien. Tittade ni?

Kommentarer
Postat av: Maria

Nu kommer en låååååång kommentar!



Finland: Den var trallvänlig men inte mkt mer.

Bosnien: Håller med dig om att gubben är charmig - jäkligt charmig men inget mer...

Danmark: Sa det precis när den börja - men det är ju precis som Andreas Johnson. Lite väl kopierat.

Litauen: Haha, jag som älskar sånt här hade väldigt svårt för det. Sjunga kunde hon ju men som du säger, fel forum.

Ungern: Tyckte inte alls om denna och förstår inte att den är favorittippad, gillade inte alls hennes röst. Tycker den känns för gäll och skrikig, däremot hade det varit mkt bättre om Celine Dion hade sjungit den.

Irland: Tack för att du tycker så! Jag har så svårt för dessa "pellejönsar" men det verkar jag vara ensam om..

Sverige: Du vet ju redan vad jag tycker :P

Estland: Kommer inte ihåg denna förutom att det var färgglatt.. eller?

Grekland: Håller med dig helt. Höll på att storkna när jag såg denna på semifinalen, så jäkla fult!

Ryssland: Denne karln verkar älska sig själv jävligt mycket, äckligt mycket! Skrämmande!

Frankrike: Minns inte så mkt men han sjöng bra.

Italien: Gillade den men kommer inte ihåg låten tyvärr.

Schweiz: Gillade dem när man såg "Inför-programmen" men inte nu.. För falskt och osäkert tyvärr.

Storbritannien: Ja, verkligen en flashback till högstadiet. De sjunger riktigt bra!

Moldavien: Dumstrutar är de allihopa....

Tyskland: Weird låt..

Rumänien: Haha, lite kul för en vän på FB sa samma sak om Eloise. Gillar den, inte helt oväntat? ;)

Österrike: Som sagt, gillar henne! :)

Azerbadjzan eller hur det nu stavas: Gillar refrängen men inte tjejen, stolt svensk över körsångerskorna :)

Slovenien: Tycker hon var riktigt cool och bra! Håller med dig om låten.

Island: Lite likt Erik & Mackan..

Spanien: En av killarna var riktigt snygg - det kommer jag ihåg!

Ukraina: Duktig sångerska som sagt men som försvinner då man blir helt förtrollad i sandkonstnären - helt otroligt!

Serbien: Riktigt söt tjej och lite häftigt.

Georgien: Niklas gillade denna, jag vet inte riktigt vart jag står där..



Ja, då blev det en recension för mig också, haha. :P



2011-05-14 @ 23:26:34
URL: http://svenssonsmaria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0