Vikarie

Idag har varit en händelserik dag. Strax före 12 ringde en kvinna och frågade om jag kunde vikariera i Hallsberg. Helst skulle jag vara där på en gång. Ja, det är ju lätt. Några tjejer skulle öva inför skolavslutningen imorgon och deras lärare hade blivit sjuk, så de behövde någon som kunde kompa. De behövde förstås komp imorgon också. Jag tackade ja och skyndade mig iväg på cykeln. Vågade inte lita på att jag skulle hinna om jag åkte med bussen som skulle komma dit 3 min innan tågets avgång. Svettig som få anlände jag till stationen och hoppade på tåget. -Ungdom till Hallsberg ,sa jag (det är två stationer från Örebro, tar typ 20 min) och höll fram en hundring. -Tror du att det där räcker? frågade konduktören. What? Tydligen var det mycket dyrare att köpa på tåget sa han. Men jag hade liksom inte en chans att hinna köpa en biljett innan. Tur att jag ska få reseersättning. Jag fick en "billig" biljett för 55 kr (tydligen skulle det kosta över hundra egentligen?) som det dessutom stod vuxen på. Jag orkade inte bry mig om det..

Halv två var jag framme vid kyrkan där jag skulle spela. Tjejerna gick i 9:an och sjöng så fint så, de hade övat in några låtar själva och behövde komp på tre. Deras musiklärare (som varken kunde spela piano eller gitarr, får man vara musiklärare då?) skulle inte vara där imorgon så hon förklarade lite vad som skulle hända. Hon var för övrigt helt galen, haha. Hon var från Polen och pratade typ oavbrutet på väldigt dålig svenska. Ibland skrek hon åt eleverna och så var hon halvsur för att hon tyckte att de bestämde för mycket. Jag fick tre kramar för att hon var så glad att jag kom dit. När vi skulle därifrån hade hon lyckats tappa bort rektorns bilnyckel som hon hade fått låna. Så fick hon halvt panik för det och till slut lyckades jag hitta den. Den låg bak på pianot, vid golvet, i ramen liksom. Hur lyckades den hamna där? Nåja, det var då jag fick min tredje kram. Sen begav jag mig mot stationen igen. Tåget tillbaka kostade 40 kr istället. Tacka vet jag tåg i Bergslagen. Det första var ett vanligt SJ-tåg. Jag skyndade mig hem på cykeln eftersom det såg ut som det skulle börja regna när som helst. Så när jag kom hem var jag jättesvettig igen, särskilt efter den sista hemska uppförsbacken. Men men, jag har ju fått dagens motion nu, nästan en timme på cykel!

Imorgon ska jag alltså dit igen och spela på skolavslutningen. Tur att det var enkla låtar. Ska öva lite till bara, och transponera en. Förstår inte varför de inte hade gjort det innan, den var sjukt låg. Då skulle jag få åka bil med hon som ringde, hon var tydligen någon av tjejernas mamma om jag fattade det hela rätt.

Kommentarer
Postat av: Sofia Werlin

har lagt till dig nu :D

2009-06-11 @ 20:52:10
URL: http://sofija.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0