Älskade du

Här är två dikter som jag skrev 2004, några månader efter att jag och min första pojkvän hade gjort slut efter ett förhållande på lite mer än ett och ett halvt år. Vi försökte vara vänner direkt efteråt, men det gick väl sådär med alla känslor som fanns kvar. Jag försökte inbilla mig att det gick bra, men såhär i efterhand förstår jag inte hur jag orkade utsätta mig själv för nåt sånt. Dikterna skrevs med några dagars mellanrum och efter att jag hade skrivit den andra sa jag upp kontakten med honom. Nu är vi vänner, men det tog ju sin lilla tid innan allt hade lagt sig, vi pratade inte på flera år efteråt. Jag kan inte sätta fingret på vad det är som gör att jag gillar dem så mycket, men det gör jag..



Älskade du (del 1)

Älskade du.
Såhär i efterhand
borde dina färger
blekna eller falla av,
Dina sånger
klinga i moll,
Dina ögon undvika,
dina händer kallna
och din telefon
vara avstängd.

men

Älskade du.
Såhär i efterhand
ligger dina lockar
fortfarande på min kudde,
och mina fingrar
hittar fortfarande
dina ögonfransar
lösa på din kind.

och

Älskade du.
Du, jag, vi
är inte borta än.
Jag tror inte du inser
att du faktiskt vill
hålla mig kvar.


(annars skulle jag ha gått för länge sedan)





Älskade du (del 2)

Älskade du.
Din kyss
smakade inte alls
som den skulle
och din tunga
rörde sig åt fel håll.
Den där drömmen
då du kysste mig
fick mig verkligen
att tänka.

för

Älskade du.
När jag pratar
om dig inser jag
att vi måste försvinna
på riktigt ett tag.
Irritationen
tar överhanden
för jag behöver dig.

älskade

Älskade du.
Nu orkar jag inte
må så här längre.
Även fast det tar emot
måste vi ta slut.
Taktik eller lösning?


(jag måste i alla fall gå innan jag kan komma tillbaka)






Kommentarer
Postat av: Kajsa

Åh, den där var så himla fin!

2011-03-28 @ 00:20:29
URL: http://www.liljansberget.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0