Skrivarkurser

Det känns som det är väldigt stor skillnad på de två skrivarkurserna jag läser i sommar. Nu har den ena visserligen bara hållit på i några dagar för min del och den andra i snart två veckor. Men barnlitteraturkursen känns otroligt mycket mer lättsam än kreativt skrivande.

För det första, i barnlitteraturkursen (som går på halvfart i 10 veckor) är det väldigt självständigt och man får lägga upp det lite som man vill, vilket passar mig perfekt. Deadline varannan vecka ungefär och hittills jätteroliga och kreativt utformade uppgifter! Jag är i princip klar med tre av dem redan och vi har inte haft en enda deadline än!

I kreativt skrivande (som går på helfart i 5 veckor) är det däremot deadline flera gånger i veckan! Utkast klart på onsdag, respons på 5 av de andras texter på torsdag, skickas in till lärare på fredag och skriva inlägg i litteraturdiskussionsforum på söndag. Så eftersom jag fick tillgång till allt i torsdags har jag haft ganska fullt upp sen dess. Och uppgifterna hittills känns jättesvåra och vissa av de andra som går kursen skriver högtravande och komplicerat så det känns som jag är halvt dum i huvudet för att jag inte fattar vad de menar. Alla har ju såklart olika erfarenheter av skrivande, vissa kanske gör det dagligen, jag har inte skrivit sånt på flera år.. Men ändå. Det är svårt att ge respons på en text man inte ens fattar. För man kan ju inte skriva att man inte fattar.. eller? Känns ju inte så konstruktivt..

Får se om någon orkar läsa det här, jag ville mest skriva av mig. Vad jag vill komma fram till är nog att det passar mig bättre att skriva för barn. Då känns det som att man tillåts vara knäpp och hitta på konstiga grejer och det är det som gör att det blir bra. Att skriva provocerande är inte alls min grej, tycker mest att det är obekvämt! I nästa uppgift får vi i alla fall rimma om vi vill, det blir nog så för mig, det är ju så kul att rimma ;)

Kommentarer
Postat av: Maria

Du är inte alls dum i huvudet! Inte det minsta! Lycka till med alla upgifterna, det blir väl lite så stressigt i början eftersom du kom in på kursen senare.puss

2011-06-19 @ 21:52:19
URL: http://lifebymary.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0