Mina godaste kikärtsbiffar någonsin!

Dagarna går så himla fort när man sover för länge :P Idag har jag vikt ihop ett tvättberg, diskat, slängt sopor, spelat gitarr och sjungit lite, valt låtar till en spelning på ett 50-årskalas, promenerat, handlat lite mat och räknat matte. Och sms:at med Emma i vanlig ordning :P Och kollat på både The Big Bang Theory och Dexter när jag tänker efter, kanske där tiden rann iväg lite.. Det känns inte som man gör något vettigt när man är ledig, men lite har jag ju ändå hunnit med :)

Eftersom jag väger det jag äter för att minska på kalorierna så räknar jag ut näringsinnehållet på maten i mina egna recept, åtminstone mina standardrätter som jag brukar göra. Så kan jag bara väga den färdiga rätten sen, istället för att väga varje ingrediens för sig liksom..

Jag gjorde för övrigt mina godaste kikärtsbiffar någonsin idag, så jag måste förstås dela med mig!

2 dl torkade kikärtor (som jag förstås förvällde, blir då ungefär 5 dl, typ som en burk kan jag tänka mig)
3 ägg
1/2 gul lök
1 msk soya
1 påse tacokrydda
1/2 burk majs

Mixa allt i matberedare och klicka ut på en plåt med bakplåtspapper. Jag brukar göra 12 ganska stora. Inne i ugnen kanske 15-20 min på 225 grader. Med majs blev de riktigt goda och saftiga, så det rekommenderas! Går alldeles utmärkt att frysa in. Smaklig måltid!


Och nu till det nördiga ;) Näringsvärde per 100 g: 140,3 kcal, 7,5 g protein, 18,4 g kolhydrater och 3,4 g fett. Jag blev mätt på två biffar (ca 30 g och alltså inte alls många kcal!) plus sallad och zucchinispagetti (funkar förstås lika bra med ris, bulgur eller vad man nu vill ha).

Kommentarer
Postat av: Novembersara.

SV! Jag försöker äta tabletter ibland men det hjälper inte alltid! Sen gör det alltid dubbel så ont när tabletterna slutat verka!

2010-08-11 @ 11:38:04
URL: http://novembersara.blogg.se/
Postat av: Novembersara.

SV! Har ätit diclofenac eller vad tusan det heter nån gång, ibumentin osv! Men det är inte så mkt som fungerar i längden! =/

2010-08-11 @ 11:54:49
URL: http://novembersara.blogg.se/
Postat av: Novembersara.

SV! Okej, men vad kostar dom då i jämförelse? Är dom receptrfria?

2010-08-11 @ 12:32:27
URL: http://novembersara.blogg.se/
Postat av: Novembersara.

SV! Okej, tack snälla för tipset =)

2010-08-11 @ 13:09:58
URL: http://novembersara.blogg.se/
Postat av: Viktpressaren

Mmm! De där biffarna lät gott, det ska jag nog testa nån dag! :)



Jag äter mellan 2-2.5 dl kvarg, och så brukar jag ta ett ägg också. Det funkar bra för mig. Kesellan finns ju både som 10%-ig och som lättkesella. Lättkesellan har hälften så mkt kalorier som den vanliga (70kcal/100g i stället för ca 140 kcal)och det är ingen större skillnad i smak o konsistens tycker jag. :)

kram!

2010-08-11 @ 17:45:02
URL: http://viktpressaren.blogg.se/
Postat av: Wiilow [ fotografi känslor & tankar ]

Måste prova det där!

2010-08-11 @ 18:15:20
URL: http://wiilow.blogg.se/
Postat av: Sofia

Ahh lät ju som en super schysst dag! Imorgon är jag äntligen ledig och planerar också ba slöa SAMT göra nytta, som att städa. För sedan bär det av till bion! Shit. så mycket att göra på så lite tid..



JADÅ! klart det kommer hålla! Skriv på på bloggen om det så kommer du se, allt man skriver på blogg hhjälper. tycker då iaf jag. Lät som asgoda biffar också. Ska helt klart försöka laga ihop dem då mitt vikariat är slut.

2010-08-11 @ 19:14:04
URL: http://sofiakiller.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0