Dag 31 - 4 kända förebilder

Nummer 1: Joni Mitchell
Kvinnan som fick mig att våga utforska min röst på ett helt nytt sätt. När jag hörde henne första gången i gymnasiet och fick låna en skiva och välja ut en låt som sångläxa var det mycket som föll på plats. När jag sjöng med i hennes låtar kändes det så lätt och det var verkligen en aha-upplevelse. Jag trodde aldrig att det kunde kännas så lätt att kasta sig mellan höga och låga toner bara sådär. Häftigt! Mitt favoritalbum med Joni är utan tvekan Blue. Helt underbart! Fantastiska texter och melodier, ingen skriver låtar som hon! Klicka på bilden för att lyssna på Spotify.


Nummer 2: The Beatles
Jag har haft många Beatlesperioder i mitt liv, från början säkerligen för att pappa lyssnade mycket på dem. Men i gymnasiet någon gång tog jag till mig dem på riktigt eller vad man ska säga. Jag lyssnade mycket själv, utan pappa. Och det tog inte särskilt lång tid innan jag kunde i princip alla låtarna. Bättre än pappa, haha. Utan att direkt ha övat in något har låtarna, med texter och stämmor och gitarrsolon och allt fastnat i både hjärnan och hjärtat. Det jag beundrar mest är nog hur låtarna är skrivna. Ofta enkelt, men så snyggt. För mig är de tidlösa!


Nummer 3: Regina Spektor
Sångerska, pianist och låtskrivare. Vad mer kan man begära? Regina Spektor är en relativt nyfunnen kärlek för mig. Kanske har lyssnat på henne i två år eller något. Men hon fascinerar och inspirerar mig verkligen. Favoritalbumet nedan!


Nummer 4: Dave Grohl
Alltså, det här känns väldigt otippat. Men de senaste dagarna har jag blivit mer och mer fascinerad av Dave Grohl. Nirvana-trummisen som sedan blev frontfigur och låtskrivare i Foo Fighters. Fantastisk musiker (som spelar i stort sett alla instrument på skivorna själv) och låtskrivare. De senaste dagarna har jag i princip bara lyssnat på Foo Fighters greatest hits. Och jag blir så berörd varje gång. Det är musik när den är som bäst för mig!




Kommentarer
Postat av: Maria

Jag tog en ipren på förmiddagen men den hjälpte inte, det är inte nåt som funkar på min huvudvärk.Har jag tur kan den lindras lite av 2 panodil och 1 ipren men det är inte varje gång.

2011-02-01 @ 21:01:26
URL: http://lifebymary.blogspot.com
Postat av: Maria

Jag har testat bamyl koffein efter att du tipsade mig för nåt år sen, men det hjälpte inte heller. JAg är obotlig haha! Nej, men nu var det faktiskt ett tag sen jag hade sån huvudvärk hela dagen.

2011-02-01 @ 23:36:30
URL: http://lifebymary.blogspot.com
Postat av: Maria

hehe, du behöver inte bli imponerad. iallfall inte än! Just nu är jag sjukt pepp så jag hoppas verkligen att jag får vara frisk och kan fortsätta med träningen! Du är också duktig, du har ju gått ner massor! puss

2011-02-02 @ 21:41:04
URL: http://lifebymary.blogspot.com
Postat av: Johanna

Tack så mycket, är mycket nöjd :)



kul och se dina förebilder. 2 visste jag iaf vem dme var :)

2011-02-02 @ 21:44:15
URL: http://lifeofjohanna.bloggplatsen.se
Postat av: Johanna

rtt gissat! hade nästan skämmigt om man inte kände till dem. den andra är joni :)

2011-02-02 @ 21:59:48
URL: http://lifeofjohanna.bloggplatsen.se
Postat av: Johanna

Hennes låtar spelades i love actully.... det är så jag känner till henne :)

2011-02-02 @ 22:12:26
URL: http://lifeofjohanna.bloggplatsen.se
Postat av: JD | 60 kg ska bort!

jag gillar beatles och regina :)



idag? jadu, jag bara äter. haha 5-6 gånger om dagen, små portioner :)

2011-02-04 @ 16:42:13
URL: http://josdil.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0